-
Handreiking executieve functies
Om een leerling te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe deze functioneren.
In elf kaarten worden de verschillende executieve functies beschreven, maar ook hoe je kinderen kunt ondersteunen bij …Artikel (72)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ik en de ander: Project rond relationele opvoeding
Project Ik en de ander is een voorbeeld van hoe moeilijke onderwerpen als homoseksualiteit, gender en transgender zijn en seksuele weerbaarheid bij kinderen van drie tot veertien jaar aangepakt kunnen worden. Wil je als basis- of secundaire school …
Artikel (43)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Tips voor het maken van vrienden
We zetten enkele tips op een rij voor een betekenisvolle vriendschap.
Er is ook een gratis vriendschapsposter te downloaden.Artikel (8)Ander -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Complimentendag: Wie is de mol in de klas?
Laat een van de kinderen van je klas, in aanloop naar de complimentendag, onopvallend complimenten geven en aardig doen. Op het eind van de dag mogen de andere kinderen raden wie de mol die dag was. De volgende dag kies je dan weer voor een nieuwe …
Artikel (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Hinkelpaden: Hoe beginnen?
Hinkelpaden triggeren leerlingen op de speelplaats.
Je kan ook hier je creatief ei kwijt door hinkelpaden met opdrachtjes, voor specifieke doelgroepen enz.
In het artikel gingen (ook) leerlingen aan het werk.
Artikel (10)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
De gouden weken voor een goed begin van het schooljaar
Groepsvorming bestaat uit vijf fasen die een groep in ongeveer zes weken doorloopt. Na deze weken zijn de rollen, normen en waarden grotendeels bepaald voor de rest van het jaar.
Boaz Bijleveld beschrijft in zijn boek ‘De Gouden …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sexting, ook leuk en spannend
Tieners hebben tientallen redenen om aan sexting te doen. Vooral gezonde en positieve redenen. Maar daar hoor en lees je bijzonder weinig over in de media. De verhalen die wél het nieuws halen, zijn meestal heuse horror.
Door Sarah Van …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, …