-
Aan de slag met werkdozen in de klas
Enkele juffen van bubao De Mozaïek laten in deze video zien hoe zij op hun school werken met taakdozen.
In welke klassen gebruiken zij de taakdozen? Hoe verloopt de organisatie ervan?
Welke materialen zitten er in de dozen? En voor welke …Video (15) -
Schrijfmotoriek: Opdracht met lijnen en vormen
Een opdracht rond het experimenteren met en imiteren van allerlei lijnen en eenvoudige vormen en oefen zo spelenderwijs de schrijfpatronen.
Video (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leer de kleuren herkennen en benoemen: Toveren met kleuren
Juf Taise toont je een eenvoudige, maar erg leuke manier om de kleuren te leren herkennen en benoemen. Tover de kleuren tevoorschijn.
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Project talensensibilisering: Ervaringen in zes Vlaamse basisscholen
Wil je weten wat talensensibilisering precies inhoudt? Hoe je er in je lessen aan kunt werken? Wat leerkrachten en leerlingen die er ervaring mee opdeden, ervan vinden? Bekijk dan deze video. Iris Philips, één van de coaches in een …
Video (4) -
Talensensibilisering: Lettermonster
In het filmpje zie je de derde kleuterklas van de Gemeentelijke Basisschool Sint-Joost-Aan-Zee. Zij werkten met de lesfiche “Lettermonster” uit Talen op een kier. De auteurs van het boek zijn van de Foyer en het boek is uitgegeven bij …
Video (3)Andere functie -
SMOG: Voorbeelden van Spreken Met Ondersteuning van Gebaren
Deze video toont je enkele gebaren uit de SMOG-methode. Dit staat voor Spreken Met Ondersteuning van Gebaren.
Deze ondersteunende communicatie kan je gebruiken bij anderstalige nieuwkomers en kinderen, jongeren en volwassenen met een …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Kom op verhaal: Florian de rups
Dit verhaal werd gemaakt volgens de methode kom op, verhaal. Kom op, verhaal! is een methode om met kleuters, leerlingen van de lagere school of in familieverband verhalen te maken.
Video (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een animatiefilm maken met kleuters
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld gaan kleuters creatief met ICT aan de slag. Ze ontpoppen zich tot ware regisseurs van hun eigen animatiefilmpje.
In de video is te zien hoe kleuters een animatie maken binnen het weekthema 'Het allermooiste …
Video (4)School/onderwijs -
Voorbereidend schrijven: Schrijven in hagelslag
Oefen op het voorbereidend schrijven met deze zintuiglijke opdracht. Laat vormen, letters, cijfers ... naschrijven in een bak vol hagelslag of ander fijn materiaal.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Ik ben een vogel klein: Beeld het versje of lied uit
Werk je rond het thema 'lente' of 'nieuw geboren dieren'? Dan kan je dit versje of lied gebruiken. Juffie Margo toont hoe je dit kan uitbeelden. Of misschien vinden de kleuters wel andere manieren om passend uit te beelden? In deze bijdrage vind …
Video (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Ochtendritueel? Start je les onder de mangoboom.
Achteraan in de klas van juf Esnart staat een in hout nagemaakte mangoboom. Zijn takken zijn gevuld met spulletjes die de kinderen meebrengen van thuis. 'Zo heb ik superveel startmateriaal voor mijn les', vertelt juf Esnart.
Meer weten? Lees hier …
Video