-
Kleuters aan de slag met (prenten)boeken en andere leesmaterialen van A tot Z, deel 3, van partituren tot tijdschriften: Kleutergewijs
Maak leeslingen van je leerlingen! Dat doe je, onder andere, door hen van heel jongs af aan op doeltreffende en begeesterende wijze kennis te laten maken met een groot leesaanbod dat bestaat uit rijke, verscheiden, uiteenlopende, gevarieerde …
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Waterpiano, rijmwoorden en water zuiveren: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond het thema water:
- een waterpiano maken;
- rijmwoorden verzinnen;
- water zuiveren.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de Whizzkidswedstrijd …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rollenspel in de buitenlucht: Kleutergewijs
Bij rollenspel denken we vaak aan een speelomgeving binnen: de huishoek, de winkel, een nagebouwd kasteel of een andere thematisch aangeklede hoek met attributen en verkleedkledij. Toch kan dat rollenspel ook evengoed buiten tot zijn recht komen. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Krabbelen, kleuren, krijten, verven … zo leer je schrijven: Kleutergewijs
Moeten onze kinderen wel nog leren schrijven nu alles gedigitaliseerd raakt? Ja, want leren lezen en leren schrijven ontwikkelen samen en ondersteunen elkaar. Lees meer over het waarom en de vraag naar meer aandacht voor de motorische ontwikkeling …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Zelfscan: Hoe rijk is jouw taal in de klas?
Kwetsbare kleuters in je klas zonder krachtige taalomgeving thuis? Taal is een belangrijke sleutel om te leren, samen dingen te doen. 'Het is meer dan woordjes en regeltjes leren', zegt professor Piet Van Avermaet. 'Veel pik je onbewust op'.
Kan in …
Artikel -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Kinderboeken over diversiteit en een multiculturele samenleving
Een lijst met boeken over diversiteit om kinderen voor te lezen of te laten lezen.
Artikel (4)Ander -
Kijk over het muurtje: Het leesbeleid op de school van kleuterjuf Elif - Kleutergewijs
1 maart … de start van de jeugdboekenmaand. Tijd om in de boeken te duiken en je boekenparels boven te halen! Door sterk in te zetten op vertellen, voorlezen in de klas en een prikkelende boekenhoek, leg je al een sterke basis voor goed …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3)