-
Twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek: Wakelet met digitale tools
Op deze prikborden verzamelen we digitale toepassingen die gebruikt kunnen worden bij de 12 bouwstenen uit het boek Wijze lessen.
- activeer relevante voorkennis (Padlet, Mentimeter, Mindmup ...);
- geef duidelijke instructie (Piktochart, PowerPoint, …
Website (12)ICT-coördinator -
Iedereen Telt Mee - Zorg voor álle leerlingen: Presentatie
Presentatie met uitleg over Iedereen Telt Mee (deelsite van KlasCement):
- Waar vind je deze deelsite?
- Wat is Iedereen Telt Mee?
- Hoe zoek je er de geschikte materialen?
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Voorleessoftware Alinea: Hulpfiche
Een placemat als ondersteuning bij het leren gebruiken van de app Alinea.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Autismevriendelijke school: Tien dingen die je nog niet wist
Wist je dat een autismevriendelijke wereld op school start? Dat je maar één basisregel moet onthouden? En dat je zowel de leerling als de omgeving moet aanpassen?
Kobe Vanroy van Autisme Centraal somt tien dingen op die je nog niet wist …
Artikel (4) -
Een vergadering plannen met Zoom zonder inschrijven
In deze korte video legt Marcel de Leeuwe uit hoe je een vergaderin kan plannen met Zoom. Deelnemers aan de vergadering moeten zich vooraf niet inschrijven.
Deze video kan je gebruiken bij een gratis accounts alsook bij een betalende …
Video (4) -
Digitaal differentiëren: Richtlijnen voor Universal Design for Learning
De klas vandaag is een gezellige mengelmoes van allerlei nationaliteiten, achtergronden, visies en overtuigingen. Als leerkracht is het een uitdaging om je onderwijs zo te ontwerpen dat het toegankelijk en tastbaar is voor iedereen.
Aan de hand van …
Website (3)Leerkracht -
Hoe praat je in de klas over de oorlog in Oekraïne?
‘Is Wereldoorlog III echt begonnen?’ of ‘Gaat Rusland ook Brussel bombarderen?’ Heel wat leerlingen zitten met vragen en angsten over het conflict tussen Rusland en Oekraïne. Hoe pak je dat gesprek als leraar goed aan?
Artikel (3) -
Aut of the... Podcast: Podcast over autisme
Een podcast waarin Thijs en Odette tijdens elke aflevering een specifiek onderwerp aan bod laten komen, zoals:
- puberteit,
- overprikkeling,
- centrale coherentie,
- theory of mind,
- executieve functies ...
Thijs is de ervaringsdeskundige. Hij heeft een …
Audio (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe zorg ik voor een goede leesbaarheid van een gedrukte tekst?
In het artikel wordt aandacht besteed aan typografische factoren (lettertype, lettergrootte, interlinie ...) en aan fysieke factoren (regelafstand, woordspaties ...).
Bij elk onderdeel staat een uitgebreide uitleg en vind je tips om een leesbaar …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesbaarheid gedrukte tekst
Hoe zorg je ervoor dat gedrukte tekst zo leesbaar mogelijk is, ook voor mensen die minder goed zien? In dit artikel vind je praktische tips voor lettertype, tussenruimte, interlinie, kleurgebruik en meer.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner