-
Hoe organiseert basisschool Kosmos afstandsleren en preteaching?
Basisschool Kosmos heeft een eenduidige werkwijze gekozen om het afstandsonderwijs en preteaching handen en voeten te geven. De werkwijze, uitgelegd in de video, wordt gebruikt in zowel het kleuter- als langer onderwijs.
Video (5)Directie, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Augmented reality in het buitengewoon onderwijs
In BuSO Hoge Kouter in Kortrijk werken leerlingen in het atelier met twee toestellen voor augmented reality. Met behulp van deze systemen krijgen leerlingen die het wat moeilijker hebben ook de kans om een taak van A tot Z prima af te …
Video (3)Leerkracht -
Zo creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in een diverse klas
Hoe wordt je klas een plek waar je taal leren maximaal stimuleert en alle leerlingen meeneemt, ook wie het thuis financieel moeilijk heeft of een andere taal spreekt? Taalexpert Carolien Frijns gaat op bezoek in de vierde klas van juf Femke en …
VideoAndere functie -
Efficiënt vergaderen met teamborden: One minute tip
Zoek jij ook naar een manier om efficiënter te vergaderen op school? Kijk even mee naar de leraren van Stedelijk Lyceum Hardenvoort in Antwerpen. Elke donderdagochtend staan ze samen voor het teambord. Ze praten over evalueren, …
Video -
Stimuleer samenwerken met collega's
Wil je graag eens bij een collega in de les gaan kijken? Met collega’s een werkgroep oprichten? Of eens samen les geven? Print dan deze tickets. Deel ze uit aan collega’s of organiseer een speeddate op school. De leraren van het …
Video -
School zonder bel
Vijf jaar geleden, bij de opstart van basisschool Kosmos in Antwerpen, besliste het schoolteam om het zonder schoolbel te proberen. Dat was even wennen voor sommige leraren, maar intussen zien ze vooral de voordelen.
Meer weten? Lees hier het …
Video -
Hoe werk je met de thuistaal in de klas?
Hoe geef je de thuistaal van je leerlingen een actieve rol in de klas? Samen met een aantal geëngageerde Gentse leraren zocht Onderwijscentrum Gent het uit. Hannelore geeft les in HTISA en vertelt over hoe zij aan de slag ging met …
Video (5) -
Differentiatie op vier sporen: Strak Plan
In de Sancta Maria Basisschool werken alle leraren met een 4-sporenbeleid om vlot te differentiëren in de klas. De leerlingen werken op hun eigen tempo en leren hun niveau inschatten. In de zesde klas van juf Himsha zijn ze er helemaal mee …
Video (22) -
De kracht van coaching: De coach
Juf Leen heeft een rumoerige klas, lerares Shalini vindt haar lessen saai, starter Silke raakt de draad kwijt in haar les en leraar Stef heeft een probleem met ouders … In de vorige afleveringen van de reeks De Coach werden deze leraren …
Video (3) -
Redelijke aanpassingen en evaluaties: Lezing
Een lezing over het evalueren in de onderwijspraktijk. Hoe evalueren we leerlingen die gebruik maken van hulpmiddelen en redelijke aanpassingen? Wat is de norm en moeten ze voor alle leerlingen dezelfde zijn?
Video (8)Leerkracht -
De voordelen van co-teaching
Co-teaching heeft heel wat voordelen. Zowel voor de leerlingen als voor de leerkrachten.
KlasCement ging op bezoek bij de kleuterjuffen Birgit en Nikki van basisschool GO! De Pijl.Kijk mee naar het enthousiaste relaas over co-teaching en zie hoe zij …
Video (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Inclusie: Animatiefilm
Dit filmpje Quatre petits coins de rien du tout kan gebruikt worden om even stil te staan bij de inclusiegedachte en om na te denken over diversiteit, maar evengoed als inspiratie voor een knutselles of als voorbeeld van een stopmotionfilm.
…Video (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner