-
Aan de slag met Whizzkids, ICT-integratie in de klas: Training
Wat met al die computers in de klas? Hoe kan je ze efficiënt inzetten in de klas?
Om de digitale kloof te verminderen organiseert Whizzkids gratis ICT-wedstrijden geïntegreerd binnen de eindtermen. Het pedagogisch en didactisch gebruik van …
Nascholing of activiteit (5) -
Zelfregulerend leren, kan je dat (aan)leren?
In deze uitgebreide video kom je meer te weten wat zelfregulerend leren is, hoe je het in kaart kan brengen en hoe je het kan bevorderen.
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het actief proces …
Video (4) -
Zelfregulerend leren: Metacognitie
Zelfregulerend leren wordt in de literatuur gedefinieerd aan de hand van drie componenten: cognitie, metacognitie en motivatie.
In deze video gaat Professor Van Keer dieper in op de component metacognitie. Metacognitie gaat over de manier waarop …
Video (4) -
Hoe zit het secundair onderwijs in elkaar?
Op zoek naar correcte en onderbouwde uitleg over het secundair onderwijs voor leerlingen en hun ouders?
In dit filmpje leggen we op een gemakkelijke manier uit hoe het secundair onderwijs in elkaar zit en welke addertjes er onder het gras zitten.
Video (3) -
Onlinehulp voor leerlingen: Tools en apps voor als je hulp zoekt
Een overzicht van tools en hulplijnen voor leerlingen waar ze zelfstandig of begeleid mee aan de slag kunnen gaan.
De tools zijn ingedeeld in vier categorieën:
- gezondheid,
- studiekeuze,
- leren en studeren,
- je goed voelen.
Helemaal onderaan …
WebsiteAndere functie -
Moetjes en magjes bij tijdelijk thuisonderwijs
Thuiswerk combineren met de kinderen in de buurt?
Deze video geeft tips over moetjes- en magjes-taken. En hoe geef je dat weer in de planning?VideoOrganisatie, firma, vzw -
Zelfstandig werken aanleren: Uitleg
Een presentatie met info over het installeren van ik-tijd (zelfstandige werktijd).
De focus ligt op het aanleren van van ik-tijd bij leerlingen met verlaagde taakspanning, met faalangst, met startproblemen, met slechte werkhouding en bij …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Zelfregulerend leren: Cognitie
Zelfregulerend leren is het vermogen om je eigen leergedrag te reguleren. Het gaat over het proces waarbij leerlingen beschikken over cognitieve, metacognitieve en motivationele vaardigheden om leertaken tot een goed einde te brengen.
In deze …
Video -
CLB-chat: Online advies voor de leerling
Op de chat praat de leerling met een medewerker van het CLB.
Hij kan anoniem zijn verhaal vertellen, een vraag stellen … of samen met de chatbegeleider bekijken wat hij zou willen bereiken en hoe hij dat kan aanpakken.
WebsiteLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Opdracht maken: Stappenplan
Een visueel stappenplan met Sclerapictogrammen over het maken van een opdracht.
Volgende stappen komen aan bod:- luisteren naar uitleg,
- kijken in boek of schrift,
- nadenken,
- werk maken,
- nakijken en verbeteren.
Downloadbaar lesmateriaal (8)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Inleverbakken: Labels
Ergens in de klas staan drie inleverbakken met de tekst:
- het ging goed,
- het was gemiddeld,
- het was best lastig.
De kinderen moeten nadenken over hun werk en hun werkboek/werkblaadje/... in de bak leggen waarvan zij denken waar het …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
Unplugged programmeren: Programmeer eens een mens
Een leuke en eenvoudige programmeeropdracht. Je hebt er geen computer voor nodig.
Computers interpreteren niet, ze voeren letterlijke taken en instructies uit. Een programmeur moet dus een bestaand probleem in kleine deelstappen verdelen, die …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, ICT-coördinator