-
Sensopatisch spel: Tien activiteiten
In het artikel krijg je eerst uitleg over sensopatisch spel. Wat is het en wat is het belang voor je kind?
Daarna worden kort enkele activiteiten besproken waarbij volgende materialen gebruikt worden:
- scheerschuim,
- speelzand, …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Justin blij(ft) op school: Prikkelverwerking in de klas
In dit artikel beschrijft CCE (centrum voor consultatie en expertise) welke problemen Justin op school ervaart. Justin heeft ADHD en ASS en heeft o.a. te veel last van prikkels.
Daarna zoeken ze naar mogelijke oplossingen en interventies.ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Onder de loep: Praktijkonderzoek en duurzame schoolontwikkeling in Vlaamse basisscholen
Hoe kun je als leerkracht je eigen onderwijspraktijk onder de loep nemen om het onderwijs te optimaliseren? Hoe kun je als schoolteam praktijkonderzoek doen om de praktijk bij te sturen en te innoveren? Over de wijze waarop praktijkonderzoek en …
ArtikelLeerkracht -
VR Leerfabriek: Project IMEC Smart Education @ schools
Interview waarin drie leerkrachten vertellen over hun ervaringen met 360°-VR.
VR Leerfabriek is een project van imec Smart Education @ Schools. Ze dissemineren heel wat materiaal en helpen jouw school graag verder op weg met 360°-VR.
ArtikelLeerkracht -
Oefenkans Nederlands voor en door ouders
Map met tools en tips om laaggeletterde ouders beter te betrekken bij het schoolgebeuren.
Vanuit het project Ouderwerkingen creëren Oefenkansen bieden de ouderkoepels (GO! ouders, KOOGO en VCOV) ouderwerkingen en scholen methodieken en …
ArtikelLeerkracht -
Inrichten van een groene speelplaats voor kinderen met een fysieke beperking
Een gids met praktische tips om een speelomgeving toegankelijk in te richten voor leerlingen met een motorische, visuele en auditieve beperking.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
ICT-competentieprofiel voor leraren en begeleiders in het buitengewoon onderwijs
ICT-vaardigheden aanleren aan kinderen met een verstandelijke beperking, hoe doe je dat?
Dit is een vaak voorkomende vraag van leraren die de meerwaarde van ICT voor de doelgroep wel kennen, maar niet goed weten hoe eraan te beginnen. Veel leraren …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Zo werkt juf Karima in het lager aan een rijke taalomgeving
In het eerste leerjaar van Juf Karima spreekt geen enkele leerling thuis Nederlands. Zelf leerde ze Nederlands ook als tweede taal. Ze weet dus als geen ander wat de kinderen in haar klas beleven. 'Nederlands aanleren in de lagere school was best …
Artikel -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Buiten lesgeven in de natuur
Drie artikels met bronnenmateriaal om buiten les te geven.
Artikel -
Hoe kan je leerlingen snel kennis doen absorberen? (context van preteaching)
Hoe kan je veel nieuwe leerstof in de helft van de tijd efficiënt, effectief, gedifferentieerd en
duurzaam overdragen? Met andere woorden: bestaat er een didactische aanpak die het
mogelijk maakt om in minder dan de normaal beschikbare tijd …ArtikelAndere functie -
Toneel met kwetsbare jongeren. Meneer Perceval, waarom doet u dat?
Stefan Perceval over het belang van cultuuronderwijs en talentontwikkeling bij kinderen en jongeren. Durf als leerkracht ook eens achter het muurtje te kijken.
Artikel