-
Omgekeerde voedingsdriehoek: Blanco sjabloon
Laat de leerlingen zelf deze lege versie van de voedingsdriehoek aanvullen.
Beeld (19)Leerkracht -
Onthoudkaart voor transformaties
Dit is een onthoudkader voor transformaties. Leerlingen zien het verschil tussen:
- verplaatsen,
- draaien,
- spiegelen,
- vormpatronen.
Beeld (9)Leerkracht -
Analoge klok: Hulpkaart
Een stappenplan om de analoge klok te lezen tot op één minuut nauwkeurig.
Beeld (65)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Katten- en apenregel: Spellen van woorden
Drie affiches:
- verenkelen (woorden als apen);
- verdubbelen (woorden als katten);
- andere woorden (geen katten of apen).
Beeld (40)Leerkracht -
Onthoudkaart schoonschrift - Sierlijk en Vlot 2
Kaart met hoofdletters, schrijfletters en leestekens tussen de schrijflijnen.
Beeld (5)Leerkracht -
Incidentfiche axenroos
Een incidentfiche helpt een leerling die iets mispeuterd heeft reflecteren over wat er gebeurd is. Het geeft een kans om de situatie terug recht te zetten.
De dierenafbeeldingen zijn van tekenaar Lef en komen oorspronkelijk van de Klasse …
Beeld (83)Leerkracht -
Kloklezen: Wandplaat voor en over
Deze wandplaat kan een hulp zijn bij het analoog kloklezen. Je ziet er de aanduidingen van voor en over.
Beeld (28)Student (lerarenopleiding) -
Conflicthantering met de dieren van de axenroos
Dit model kan je gebruiken om kinderen te helpen bij het oplossen van een conflict. Het model is gebaseerd op de relatiewijzen van de axenroos.
De dierenafbeeldingen zijn van tekenaar Lef en komen oorspronkelijk van de Klasse website. Deze zijn …
Beeld (39)Leerkracht -
Deelballon: Hulpmiddel bij cijferend delen
Welke stappen moet je nu ook alweer uitvoeren bij een staartdeling? En in welke volgorde?
Dit ballonmannetje vormt een geheugensteuntje hierbij.Eerst moeten ze delen (de ogen), daarna moeten ze de uitkomst terug vermenigvuldigen (de neus), ze …
Beeld (26)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Namasté: Begroeting op een 'veilige' manier
Een manier om elkaar op school op een respectvolle manier te begroeten én met de nodige afstand.
Beeld (17)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hoe een conflict oplossen? De 4 herstelgerichte vragen
Dit visueel stappenplan kan door leerlingbegeleiding en leerkrachten gehanteerd worden bij herstelgesprekken die moeizaam verlopen, door bijvoorbeeld de taalbarrière.
Bovendien kan het ook als leidraad dienen voor leerkrachten …Beeld (111)Andere functie -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner