-
Als creativiteit aan technologie wordt toegevoegd: Kleutergewijs
Om STEM naar een next level te brengen en te kunnen spreken over STEAM is er meer nodig dan enkel een technisch proces. De kleuters moeten uitgedaagd worden om out-of-the-box te denken, zonder grenzen aan de slag te gaan, kritisch te zijn en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Bouwen met Duploblokken: 100 bouwideeën en voorbeeldkaarten
Op de site Mamaliefde vind je 100 bouwideeën en voorbeeldkaarten om te bouwen met Duplo. Met deze ideeën en foto's kunnen de kinderen zelf aan de slag om alles na te bouwen. De voorbeelden kunnen aan dienen als inspiratie om er verder …
Artikel (9)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
De multirups: Verschillende functies doorheen de klaspraktijk
Ideeën om in de klas en op school gebruik te maken van de afbeelding van de rups bij allerhande toepassingen. De rups krijgt zowel een functie bij het nastreven van de taalontwikkeling, het wiskundig denken als het motorisch bewegen.
Artikel (8)Leerkracht -
STEM-activiteiten combineren met taalstimulering in een diverse kleuterklas: Kleutergewijs
STEM is populair. Maar hoe pak je dat aan in een superdiverse kleuterklas met veel meertaallerende kleuters en/of kleuters met een lage SES? In dit artikel van Kleutergewijs vind je 5 tips om aan STEM te werken én tegelijkertijd aan …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kieskistjes: Wat steek je erin?
Vijftig ideetjes om kleine doosjes te vullen met materialen die de leerlingen zelfstandig kunnen gebruiken tijdens hoekenwerk of als ze sneller klaar zijn met iets.
Er zijn doosjes met constructiematerialen, creatieve doosjes, doosjes voor de …
Artikel (27)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kleuters voorbereiden op rekenen voorkomt latere vertraging
Leerlingen uit het eerste leerjaar (groep 3) bereiken niet altijd het gewenste rekenniveau. Een belangrijke oorzaak kan zijn dat ze zich de voorbereidende rekenvaardigheid niet voldoende hebben eigengemaakt. Als je kleuters hier extra in …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Herfstbundel met didactische tips
In dit artikel vind je een bundel met materialen rond het thema herfst en Halloween. De bundel bevat werkbladen, kleurplaten en posters.
Bij elk onderdeel krijg je didactische tips en extra ideeën om hiermee aan de slag te gaan.
Artikel (11)Leerkracht -
Taakdoos met gekleurde flesdopjes
Lees hoe juf Elske in haar klas aan de slag gaat met de taakdoos met gekleurde dopjes.
Wat kan je er allemaal mee doe? En hoe ziet zo'n taakdoos eruit?Artikel (24)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zelfgemaakte klei: Recept juf Bianca
Een recept van juf Bianca om zelfgemaakte klei of zacht speeldeeg te maken. Door de eenvoud van dit recept kan je regelmatig de klei vervangen, wat het gebruik dan weer hygiënischer maakt. De klei kan je ook telkens aanpassen aan het thema, …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Mijn dorp, onze stad: Kleutergewijs
Dit artikel nodigt je uit om het met de kleuters eens uitgebreid over hun eigen dorp of hun stad te hebben. Hoe zouden jouw kleuters hun dorp of stad beschrijven? Als ze elk vijf beelden mochten selecteren, waarvoor zouden ze dan kiezen? Worden …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Programmeren met kleuters: Tips
Leren programmeren is ook iets wat je met kleuters kan doen. Zeker wanneer je dit met concreet materiaal doet. Zelfs met je eigen lijf. In dit artikel van Kleuters digitaal! vind je heel wat tips om aan de slag te gaan.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …