-
Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie
Tim Surma is research manager van het Expertisecentrum ExCEL en kan putten uit twintig jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs. Ook schreef hij mee aan het boek Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.
In 2018 …
ArtikelLeerkracht -
Faalangst!? Wat kun je doen in de klas?
In elke klas zitten wel kinderen met faalangst. Wat kun je voor hen betekenen als leerkracht?
Lees er alles over in het artikel, met aandacht voor helpende gedachten, oplossingsgericht werken en zelfbeeld.
Je vindt er ook posters en handige kaartjes.
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Huiswerkbeleid
Een voorbeeld hoe een huiswerkbeleid er kan uitzien.
Dit voorbeeld komt van de school Annuncia Ranst.Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Handreiking executieve functies
Om een leerling te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe deze functioneren.
In elf kaarten worden de verschillende executieve functies beschreven, maar ook hoe je kinderen kunt ondersteunen bij …Artikel (72)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De computer, mijn surfplank bij het leren
Op maandag 12 november 2007 kregen alle scholen (lager én secundair) in Vlaanderen de map De computer, mijn surfplank bij het leren - Een hefboom als instrument tot integratie, toegestuurd.
Deze map groeide vanuit de overtuiging dat er meer …
Artikel (6)Ander -
Huiswerk maken
Te druk
Ik hoor links en rechts wel eens van mensen hoe lastig het kan zijn om je kind te motiveren om zijn/haar best te doen voor school. Heel veel factoren spelen een rol, en ook het karakter van je kind. Maar vergeet zeker ook niet de rol …ArtikelAndere functie -
Mobiel leren via PDA met aangepaste programma's
Het doel van het project is meer gelijke kansen creëren voor kinderen en jongeren uit kansengroepen door het gebruik van een mobiele telefoon met Persoonlijke Digitale Assistent.
Mobiel leren via PDA wil:
• de taalvaardigheid stimuleren …
Artikel -
Werken met Chromebooks: Google Presentaties
We brengen vaak PowerPoint of Google Presentaties of Apple Keynote aan. Toch is goed kunnen ‘presenteren’ meer dan dat!
Ik probeerde daarom om voor onze leerlingen een pakket uit te werken dat het proces van het presenteren in kleine …
Artikel (9)ICT-coördinator -
Aandacht voor executieve functies: Informatie, tips en ideetjes
In haar blog gaat juf Femke dieper in op de volgende executieve functies:
- inhibitie,
- werkgeheugen,
- planning en organisatie,
- taakinitiatie,
- emotieregulatie,
- flexibiliteit,
- metacognitie en zelfmonitoring.
Je ontdekt extra uitleg en …
Artikel (7)Leerkracht -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Fouten markeren als verbeterstrategie
In deze video vertelt Leah Alcala hoe ze als leerkracht wiskunde haar verbeterstrategie heeft bijgestuurd.
Aanvankelijk kregen alle leerlingen meteen hun punten te zien wanneer ze hun toets terugkregen. Het resultaat was vaak dat leerlingen enkel …
Artikel (3)