-
Hoe ziet de man eruit?: Persoonsbeschrijvingen geven
Hoe ziet de man eruit?
Beschrijving van personen:
- kledij,
- uiterlijke kenmerken.
Video (4)Leerkracht -
Verloren voorwerpen: Woordenschat
Wat ben je kwijt? Woordenschat i.v.m. verloren voorwerpen komen in zinnen aan bod: Ik ben mijn ... kwijt.
De cursist kan nadien zelf nog een specifieke beschrijving geven van eigen verloren voorwerpen,.
VideoLeerkracht -
Wat heb je gekocht?: Leervideo
Vragen stellen over welke meubels de cursisten hebben gekocht.
VideoLeerkracht -
Vragen stellen over meubels: Leervideo
Vragen stellen en informatie geven bij meubels, o.a. over de vorm, het materiaal en de afmetingen.
VideoLeerkracht -
Het perfectum: Voorbeeldzinnen
Video met voorbeeldzinnen over het perfectum.
Wat hebben de personen gisteren gedaan? Kijk en luister mee.
Video (10)Leerkracht -
Bijvoeglijke naamwoorden: Woordenschat
In dit filmpje maken de cursisten kennis met bijvoeglijke naamwoorden die een stof aanduiden (vb. hout).
Er worden telkens voorbeelden gegeven, o.a. De tafel is van hout > een houten tafel.
Video (5)Leerkracht -
Ik ben bestolen: Woordenschat
Ik ben bestolen!
Woordenschat i.v.m. courante bezittingen en diefstal.
De zinsconstructie 'Mijn ... is gestolen.' komt veelvuldig aan bod.
Video (4)Leerkracht -
Taken in huis: Leervideo
Filmpje met huishoudelijke taken in huis.
Structuur: vraagstelling met het werkwoord willen, bv. Wil je de stoep vegen?
Video (7)Leerkracht -
Ongezonde voeding: Advies geven
Video over advies gegeven i.v.m. ongezonde voeding.
Alle voorbeeldzinnen staan in de derde persoon enkelvoud.
De cursisten oefenen de structuur: meer/minder:
- Anika drinkt veel cola.
- Anika moet minder cola drinken.
Video (3)Leerkracht -
The house of small cubes: Taaltaak bij de kortfilm
Taaltaak gebaseerd op de kortfilm The house of small cubes.
De leerlingen beantwoorden vragen en werken hun eigen house of small cubes uit.
Downloadbaar lesmateriaal (36)Leerkracht -
Klachten en problemen: Voorbeeldzinnen
In het filmpje worden enkele klachten en problemen geformuleerd.
Bijvoorbeeld:
- Het raam staat open. Het is koud.
- Kan je het raam dichtdoen?
- Ok, ik zal het raam dichtdoen.
Video (5)Leerkracht -
De week van Karla: Alfa NT2 mondelinge modules
De week van Karla is een volledige cursus Nederlands voor analfabete anderstalige volwassenen (binnen de basiseducatie). De cursus is bedoeld voor het volledige Alfa R1-spoor.
Het materiaal omvat een infobundel, een vrij uitgebreid lesverloop, een …
Downloadbaar lesmateriaal (32)Leerkracht