-
Flyer ontwerpen in Photopea: Video
In deze video leer je hoe je een flyer op A7-formaat ontwerpt in het grafische ontwerpprogramma Photopea.
VideoLeerkracht -
Het kunstlab van M: De digitale kunstklas
Het kunstlab van M is een participatief platform. Het wil de blik van leerlingen verruimen en ze creatief en kritisch met beelden laten omgaan, ondersteund door artificiële intelligentie (AI).
Leerlingen leren kijken naar kunst in het …
WebsiteOrganisatie, firma, vzw -
Een vectortekening ontwerpen met Inkscape
Om digitale machines aan te sturen als een snijplotter, lasercutter of waterjet, ontwerp je een vectortekening. Je leert in een 2D CAD-programma tekenen met vectoren en kleurcode. Je kan deze ontwerpen overzetten naar de besturingsprogramma's voor …
Downloadbaar lesmateriaal -
Odd One Out: Google Arts & Culture Experiments
In deze interactieve oefening zoek je de afbeelding die gegenereerd is door AI.
Tussen de kunstwerken zit een afbeelding verborgen die door AI gegeneerd is. Vind de vreemde eend in de bijt in een race tegen de klok. Je hebt 4 kansen voordat het …Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dansende tekeningen: Creatief met AI
Creatief aan de slag gaan met AI, het kan? De leerlingen laten aan de hand van AI hun zelfgemaakte tekening tot leven komen. Ze gebruiken hiervoor een eenvoudige tool, Sketch Metademolab. Nadien kunnen ze er verder mee aan de slag in Canva.
Downloadbaar lesmateriaal (46)Leerkracht -
Fold & Cut Paper van One Motion: Experimenteren met patronen, vouwen en knippen
Met deze app kan je prachtige patronen maken door gewoon een papier te vouwen en te knippen. Sleep je vouwen, teken je sneden en ontvouw om het eindresultaat te zien.
App of softwareLeerkracht -
Sketch Paint van One Motion: Experimenteren met kleuren en lijnen
Deze app om online te tekenen maakt het gemakkelijk om te experimenteren met kleuren en lijnen.
App of softwareLeerkracht -
AI in de kunst: STEM-project
Kunnen we kunst maken met artificiële intelligentie? Leerlingen uit de tweede en derde graad (secundair onderwijs) leven zich creatief uit met AI en reflecteren over het resultaat. Is dit kunst? Ook ontdekken ze hoe AI ons cultureel erfgoed …
Website -
Digitaal leren in de pandemie: best practices uit het handboek
Tijdens het academiejaar 2020-2021 gaf de wereldwijde pandemie de Europeana-gemeenschap van opvoeders de kans om relevanter te worden in hun werk om digitale cultuur te integreren in leerpraktijken en om nog verder te groeien. Evenementen zoals de …
Vertaald door
Downloadbaar lesmateriaal -
Biteable: Stappenplan
Stappenplan om met de website Biteable een filmpje te maken.
Bedoeld voor de leerlingen, kan in verschillende contexten worden gebruikt:
- leerlingen zichzelf te laten voorstellen;
- leerlingen een promofilmpje van de school laten maken; …
Downloadbaar lesmateriaal (15)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
AI Op School: Sociale robot
Sociale robot van Dwengo is een vakoverschrijdend STEM-project voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs. In een aantal modules gaan leerlingen aan de slag om zelf een sociale robot te ontwerpen, te programmeren en te …
Website -
Lightpainting: Instructiefilm en lesfiche
In deze video wordt uitgelegd hoe je met je camera aan lightpainting kan doen in de klas. De instellingen worden besproken, maar ook wat je daarnaast allemaal nog moet voorzien. Dit kan zeer leuk zijn in alle graden.
Dit leermiddel is …
Video (14)Student (lerarenopleiding)