-
Preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden: Handreiking
Met deze handreiking biedt Trimbos leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vlamproeven met theelichthouders
Metaalzouten opgelost in methanol kleuren prachtig in de vlam. Dit zijn zeer eenvoudige
experimenten die ook door leerlingen onder begeleiding kunnen worden uitgevoerd.ArtikelLeerkracht -
Synthese van goudcolloïden uit elektronisch afval
In dit artikel bespreken we de synthese van zetmeel gestabiliseerde goudcolloïden, vertrekkende van goud dat werd gerecupereerd uit elektronisch afval. Het gerecycleerde goud werd gereinigd met geconcentreerd salpeterzuur en opgelost in …
ArtikelLeerkracht -
Synthese van kwantumdots uit citroensap
Fluorescerende kwantumdots ontstaan bij carbonisatie van citroensap met een verwarmingsplaat. Deze synthese is eenvoudig en kan worden uitgevoerd door leerlingen uit het middelbaar onderwijs. Bekijk ook het bijhorende fimpje.
ArtikelLeerkracht -
Building learning labs and innovative learning spaces
Een praktische gids die door European Schoolnet is ontwikkeld om scholen en leraren te ondersteunen in het uitrollen van STEM-labo's en een Future Classroom. De middelbare school RHIZO Lyceum OLV Vlaanderen wordt in deze gids als …
ArtikelLeerkracht -
Vredeshuisje op de speelplaats
Op welke manier kan je een herstelhuisje installeren op de speelplaats?
Hoe organiseer je het? Wat zijn de afspreken? Waarvoor kan het dienen?Artikel (9)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider, … -
Hinkelpaden: Hoe beginnen?
Hinkelpaden triggeren leerlingen op de speelplaats.
Je kan ook hier je creatief ei kwijt door hinkelpaden met opdrachtjes, voor specifieke doelgroepen enz.
In het artikel gingen (ook) leerlingen aan het werk.
Artikel (10)Leerkracht -
Complimentendag: Wie is de mol in de klas?
Laat een van de kinderen van je klas, in aanloop naar de complimentendag, onopvallend complimenten geven en aardig doen. Op het eind van de dag mogen de andere kinderen raden wie de mol die dag was. De volgende dag kies je dan weer voor een nieuwe …
Artikel (22)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Terug naar (school)taal: Taalboost na afstandsleren en zomervakantie
Kinderen en jongeren verliezen tijdens de zomer een stukje van hun opgedane kennis en vaardigheden van het voorbije schooljaar. Afstandsonderwijs voor de vakantie was een extra factor. Vooral kwetsbare, meertalige en anderstalige kinderen zijn …
Artikel (4) -
On a journey with the ARTist: Verslag Erasmus+ project
In dit verslag van het Erasmus+ project vind je verschillende tips en ideeën om met de kinderen muzisch aan de slag te gaan.
Dit verslag is opgesteld in het Engels.ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding)