-
Start-Wijs: Hoe houd je (jouw) startende leerkrachten aan boord?
Het leerkrachtentekort en de uitstroom van startende leerkrachten vormt een stevige uitdaging. Er worden verschillende acties op korte en lange(re) termijn genomen of gepland. In welke mate sluiten deze werkelijk aan bij de behoeften van …
Artikel (4) -
Voorlopige richtlijnen voor meer teamgerichte ICT-coördinatie: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Dit rapport is één van de resultaten van het tweejarige project ‘Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen’
Het is de ambitie van het project om de taak van de ICT-coördinator …
Artikel -
Relevant internationaal beleid en praktijken: Digitale transformatie in het Vlaamse onderwijssysteem
Het rapport beschrijft en vat het vergelijkende onderzoek samen dat door ons projectteam is uitgevoerd over internationale praktijken in de digitale transitie in het onderwijs, met een specifieke focus op ICT-coördinatoren en hoe hun …
Artikel -
De kenmerken van een sterk ICT-team
Het artikel vat één van de onderzoeksresultaten samen van het project 'Naar teamgerichte ICT-coördinatie'. Het verkent welke eigenschappen een sterk ICT-team kenmerken.
Artikel -
Naar teamgerichte ICT-coördinatie op school: Rapport over relevant internationaal beleid en praktijken
Dit tweede rapport van het tweejarige project Digitale transformatie in het Vlaams onderwijs: hervorming van de ICT teams in scholen gaat over een vergelijkend onderzoek over internationale praktijken in de digitale transitie, met speciale …
Artikel -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
De VAD-leerlingenbevraging
De leerlingenbevraging onderzoekt op schoolniveau en op Vlaams niveau het middelengebruik (tabak, alcohol, illegale drugs, psychoactieve medicatie, gokken en gamen) binnen de leefwereld van jongeren.
Met een deelname aan de VAD-leerlingenbevraging …
Artikel -
Aanvangsbegeleiding beginnende leerkrachten: Uitval en inductie van beginnende leerkrachten in Vlaanderen (Rapporten 2020, 2021)
In dit artikel vind je twee rapporten:
Aanvangsbegeleiding (inductie) van beginnende leerkrachten in Europese landen:
Dit rapport geeft een overzicht van verschillende systemen van aanvangsbegeleiding in andere Europese landen. Het rapport analyseert …Artikel -
Wetenschappelijke opvolging professionaliseringstrajecten ter versterking van leiderschap voor herstel en veerkracht: Onderwijsonderzoek
Dit onderzoek heeft tot doel randvoorwaarden, processen en effecten van de opgezette professionaliseringsinitiatieven in kaart te brengen om zodoende aanbevelingen voor het professioneel continuüm van schoolleiders te kunnen formuleren en …
Artikel -
Natuurbetrokkenheid bij jongeren in het secundair onderwijs: Wetenschappelijk rapport en bevraging
UAntwerpen onderzocht in opdracht van Duurzaam Educatiepunt de wetenschappelijke literatuur over natuurbetrokkenheid in het secundair onderwijs. Het rapport gaat dieper in op de drempels en de hefbomen om jongeren meer te betrekken bij de natuur. …
Artikel -
Aanvangsbegeleiding van beginnende leerkrachten: Evaluatierapport
Dit rapport evalueert in welke mate de ontwerpversies van het inspirerend kader en de leidraden relevant waren voor de deelnemers van de pilootscholen. Op basis van deze resultaten werden de materialen aangepast.
Artikel -
Wijze lessen voor het ontwikkelen, kiezen en gebruiken van leermiddelen in het leerplichtonderwijs
Hoe kies je als leraar, vakwerkgroep of schoolteam een lesmethode? Waarmee houd je rekening bij het ontwikkelen van een leermiddel? Hoe gebruik je het leerboek op een doordachte manier in je klaspraktijk? Er is weinig onderzoek voorhanden en er …
Artikel