-
Blokken zonder brokken: Vier slimme strategieën om beter te studeren
Hoe studeren moet en niet moet. Dat behandelt dit artikel op het blog van blogcollectief Onderzoek Onderwijs. Naast waarschuwen voor vaak voorkomende ineffectieve studiemethoden krijg je studietips voor manieren die wél werken.
Het artikel is …
Artikel (31)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Beter omgaan met moeilijk gedrag op school: Belonen of Straffen?
In dit artikel probeert de auteur enkele vragen te beantwoorden:
- Wat is moeilijk gedrag?
- Hoe pakken we moeilijk gedrag aan?
- Waaraan moet een beloning beantwoorden?
- Hoe kunnen we zinvol belonen?
- Welk straf is zinvol?
- Wat zijn de valkuilen voor …
Artikel (40)School/onderwijs -
Eindtermen, getuigschriften .... Hoe zit dit bij kinderen met specifieke onderwijsbehoeften?
Moeten leerlingen alles in de werkboeken rekenen en taal kennen en kunnen?
Mogen scholen weigeren de leerling zijn hulpmiddelen te laten gebruiken bij toetsen?
Kunnen kinderen een getuigschrift krijgen wanneer ze de eindtermen bereiken met …Artikel (32)Ander -
Eenvoudige leesteksten voor kinderen met leesproblemen
Zoek je een tekst op een lager AVI-niveau zonder dat het te kinderachtig is?
Zoek je een boek of krantenartikel voor leerlingen met leesproblemen?Op de infochart staan vier links naar organisaties of uitgeverijen die zulke materialen aanbieden.
Artikel (25)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kinderen met aandachts- en concentratieproblemen: Een mogelijke aanpak op school
Een bundel waarbij de schrijver eerst enkele kenmerken en oorzaken beschrijft van de problemen. Daarna gaat hij op zoek naar een mogelijke aanpak.
In het derde deel besteedt hij nog even aandacht aan de zelfinstructiemethode van Meichenbaum.
Artikel (54)School/onderwijs -
Agressie op de (basis)school: Opvolging moeilijk gedrag op school
In dit dossier van Luc Waes vind je volgende hoofdstukken:
- Wat bedoelen we met agressie?
- Kan agressief gedrag afgeleerd worden?
- Hoe pakken we agressief gedrag aan?
- Straffen of belonen?
- Wat kunnen we concreet doen in de klas?
Artikel (30)School/onderwijs -
Van afstandsleren naar preteaching: Hoe pak ik het aan?
In dit artikel leg ik, leerkracht aan zowel aso-, tso- als bso-leerlingen uit, hoe ik het tot nu toe aanpakte en hoe ik de weken na de vakantie ga proberen te werken.
Het artikel omschrijft een mogelijke aanpak die waarschijnlijk nog bijgestuurd …
Artikel (13)Leerkracht -
Sinterklaas bestaat (niet): Tip van je collega
Hoe reageer je als een kind in je klas zegt dat Sinterklaas niet bestaat?
Dit artikel verzamelt enkele ideetjes uit het onderwijsveld.
Artikel (60)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Magische knutselkersttip rond licht en reflectie - Vuile vingers
Nog twee weken en dan is het kerstvakantie! Om al helemaal in de sfeer te komen, geeft Vuile Vingers jullie nog een leuke tip mee. Via de link vind je een eenvoudige opdracht waar je leerlingen uren zoet mee kunnen zijn, je creëert namelijk …
Artikel (13) -
Faalangst: Leer er beter mee om te gaan
Vanuit een aantal kenmerken en gedragingen wordt faalangst onder de loep genomen, zodat we faalangstige kinderen gemakkelijker begrijpen en beter kunnen helpen.
In dit artikel van Luc Waes komen volgende hoofdstukken aan bod:
- Hoe herken je …
Artikel (27)School/onderwijs -
Experimenteren met waterverf - Vuile vingers
Schilder de lucht of de zee en ontdek de coole effecten van waterverf met water, zout ... Heerlijk experimenteren én achteraf nog een fijn kunstwerkje om op te hangen.
Creatieve tip om alleen of samen met kinderen te knutselen met materiaal …
Artikel (10) -
Wat is er nieuw bij KlasCement: Update 10 december 2018
In dit artikel lees je welke vernieuwingen werden doorgevoerd bij de update van 10 december 2018.
Artikel (29)