-
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Complimentendag: Doetips
Kort artikeltje waarin verteld wordt hoe je deze dag je leerlingen en je collega's met complimentjes kan overladen.
In het artikel vind je ook complimentkaartjes om zelf af te drukken, uit te knippen en daarna uit te delen.
Artikel (73)Leerkracht -
Eenvoudige leesteksten voor kinderen met leesproblemen
Zoek je een tekst op een lager AVI-niveau zonder dat het te kinderachtig is?
Zoek je een boek of krantenartikel voor leerlingen met leesproblemen?Op de infochart staan vier links naar organisaties of uitgeverijen die zulke materialen aanbieden.
Artikel (25)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GPS voor onderwijs aan leerlingen met autisme
In deze bundel vind je informatie over wat autisme is, welke gevolgen het heeft in de klas en waar leerlingen met ASS nood aan hebben.
Artikel (62)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
DCD en ASS: Info en tips
Fiches met enerzijds uitleg over de ontwikkelingsstoornis, anderzijds concrete tips om toe te passen in de klaspraktijk.
Achteraan zitten er nog fiches met tips om toetsen en examens autivriendelijk te maken:
- tips voor lay-out,
- tips voor …
Artikel (37)Leerkracht -
Een leerling met autisme in de klas
De bedoeling van de brochure is om concrete tips en handvatten te geven aan leerkrachten zodat zij zich meer bekwaam voelen in de omgang met leerlingen met autisme.
Deze brochure is samengesteld door het Landelijk Expertise Centrum voor Speciaal …
Artikel (22)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
Sleutels voor hybride onderwijs
In dit artikel worden handvaten aangereikt om leerlingen te motiveren om
te leren, zowel in een gewone klassetting als tijdens hybride onderwijs.
Artikel (9)Leerkracht -
Activerend hybride onderwijs: Wat als ... corona er niet meer is?
Artikel dat dieper ingaat op hybride onderwijs en blended learning.
Artikel (12)Leerkracht -
Sint, kerst en nieuw: Sensorische informatieverwerking
Voor leerlingen met andere sensorische informatieverwerking is december geen evidente periode. De drukte en onduidelijkheid rond Sint, kerst, Nieuwjaar zijn een behoorlijke uitdaging bovenop alle andere uitdagingen. In dit artikel worden duiding …
Artikel (23)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander