-
Pengreepkoffer: Materialen ter voorbereiding van de pincetgreep
De pengreepkoffer bestaat uit brooddozen met materiaal dat kleuters en kinderen van het eerste leerjaar uitnodigt om de pincetgreep toe te passen.
Bekijk de negen verschillende dozen met bijhorende uitleg.
Artikel (76)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Snel aan de slag met digitale tools voor afstandsleren en preteaching in de lagere school
Wil je als leerkracht aan de slag met digitale tools om contact te houden met je leerlingen thuis of om oefeningen te maken?
In het artikel krijg je een overzicht van enkele praktische tools voor:
- online videogesprekken met de klas, …
Artikel (78)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Handreiking executieve functies
Om een leerling te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe deze functioneren.
In elf kaarten worden de verschillende executieve functies beschreven, maar ook hoe je kinderen kunt ondersteunen bij …Artikel (72)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Meer en betere digitale ondersteuning voor kennisdeling in ons onderwijs: Persmededeling
KlasCement maakt vanaf nu deel uit van het Agentschap voor Onderwijscommunicatie (onderdeel van het Ministerie van Onderwijs en Vorming). De gesprekken met de vzw eduCentrum en de beslissing van de Vlaamse regering resulteerden eind 2012 in een …
Artikel (25)Organisatie, firma, vzw -
13 tips om je klas in te richten voor betere differentiatie
Schoolmaker en lager onderwijsexpert An Kennes helpt scholen op weg naar een prikkelarme en gezellige klasinrichting om zo beter te kunnen werken aan differentiatie. Wat hebben we nodig in een klas om zoveel mogelijk aan de behoeftes van …
Artikel (76)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Casussen als werkvorm in gezondheidswetenschappen
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van casussen als werkvormen in gezondheidswetenschappelijke studierichtingen. Casussen kan je gebruiken om leerinhoud te
illustreren. Je kan ze ook als inzetten als werkvorm om leerinhouden te …Artikel (33)Leerkracht -
Zelf oefeningen maken: Overzicht
Er zijn specifieke programma's waarmee je zelf oefeningen kan maken. Die oefeningen kan je dan aanbieden aan je leerlingen of online zetten zodat iedereen ze kan maken.
Zulke programma's noemen we authoring software. Ze worden ook vaak …
Artikel (33)ICT-coördinator, Ander -
Een autismevriendelijke klas: Tips
Een autismevriendelijke klas, hoe doe je dat?
In deze bundel worden een aantal tips verzameld, staan er mogelijke sticordimaatregelen en krijg je info over:- dagplanning, weekplanning en routines;
- prikkelarme omgeving en prikkelarm didactisch …
Artikel (58)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Happertje met wensen
Ben je op zoek naar een leuke, creatieve manier om wensen te geven voor het nieuwe jaar?
De kinderen vouwen een happertje. Binnenin schrijven de leerlingen wensen en ze versieren het happertje met leuke kersttekeningetjes.
De kinderen …
Artikel (53)Leerkracht -
Poëzie in de klas: Werkvormen
Poëzie, veel leerlingen associëren het met saaie rijmschema’s en teksten waar ze niets van verstaan. In dit artikel worden enkele werkvormen die je kan gebruiken in de klas besproken.
Artikel (52)Student (lerarenopleiding) -
Schrijfmotoriek in de klas: Tips bij problemen
In deze brochure van Sig vzw worden verschillende onderdelen van de schrijfmotoriek onder de loep genomen, van pengreep en zithouding tot de schrijfbewegingen en de psychomotorische basisvoorwaarden.
Bij elk onderdeel wordt er bekeken wat er fout …
Artikel (38)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner