-
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Differentiatie in de klas: Wat werkt?
Praktische tips en een overzicht van drie effectieve manieren om te differentiëren in de klas:
- extra tijd en begeleiding (directe instructie, BHV-model, preteaching, scaffolding);
- werken in flexibele groepjes (heterogeen, homogeen of …
Artikel (12)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kaatje Klank: Praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede kleuter
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema kleuters / Ontwikkeling van kleuters / Kaatje Klank: een praktijkonderzoek naar het stimuleren van het klankbewustzijn in de tweede …
Artikel (4) -
Eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren: Informatiebundel
In deze informatiebundel voor leerkrachten vind je eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren voor (vluchteling)kind en leerkracht.
De bundel is het resultaat van de bachelorproef van Tanja Cappaert en Stephanie Verstraeten aan Thomas More.
Artikel (10)Leerkracht -
Gebruikersonderzoek KlasCement
Overzicht van het onderzoek
In opdracht van het Departement Onderwijs werd van 21 maart tot 27 april 2009 een groot onderzoek uitgevoerd onder de KlasCement-leden. Het onderzoek werd opgesteld, verwerkt en begeleid door het KlasCement-team i.s.m. de …
Artikel (10)Directie -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Hoe kunnen ééndoostaken bij kleuters met een neuromotorische beperking de fijne motoriek verbeteren?
Op vraag van een kleuterschool werden korte taken die de fijne motoriek van de type 4 kleuters verbeteren, ontwikkeld. Deze kleuters hebben allemaal een motorische beperking in een lichte tot zeer zware vorm.
Na een uitgebreide literatuurstudie, het …
Artikel (6) -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6) -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kleutergeweld, geweldige kleuters: Agressief gedrag bij jonge kleuters
De Vlaamse Confederatie van ouders en ouderverenigingen organiseerde samen met Katholiek Onderwijs Vlaanderen een studiedag over 'geweldige' kleuters. Dokter Binu Singh, als kinderpsychiater verbonden aan het Universitair Psychiatrisch Centrum …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Muziek luisteren tijdens het blokken, goed idee of niet?
Een lange tijd aan een stuk studeren, zoals tijdens de blokperiode, kan vermoeiend zijn. Gelukkig maakt muziek het studeren wat aangenamer, maar is dat wel een goed idee? Het effect van muziek luisteren op je concentratie is al veel onderzocht en …
Artikel -
Leerlingen met autisme effectief ondersteunen bij sociale interactie in de klas
Een samenvattend artikel met antwoorden op volgende onderzoeksvragen:
- Wat is er in de literatuur bekend over de ondersteuningsbehoeftes van kinderen met een autismespectrumstoornis?
- Welke ondersteuningsvormen uit effectieve interventies gericht op …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner