-
Snel aan de slag met digitale tools voor afstandsleren en preteaching in de lagere school
Wil je als leerkracht aan de slag met digitale tools om contact te houden met je leerlingen thuis of om oefeningen te maken?
In het artikel krijg je een overzicht van enkele praktische tools voor:
- online videogesprekken met de klas, …
Artikel (78)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Handreiking executieve functies
Om een leerling te kunnen helpen bij de ontwikkeling van de executieve functies is het goed om te weten hoe deze functioneren.
In elf kaarten worden de verschillende executieve functies beschreven, maar ook hoe je kinderen kunt ondersteunen bij …Artikel (72)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Meer en betere digitale ondersteuning voor kennisdeling in ons onderwijs: Persmededeling
KlasCement maakt vanaf nu deel uit van het Agentschap voor Onderwijscommunicatie (onderdeel van het Ministerie van Onderwijs en Vorming). De gesprekken met de vzw eduCentrum en de beslissing van de Vlaamse regering resulteerden eind 2012 in een …
Artikel (25)Organisatie, firma, vzw -
Preventie en veiligheid oudere zorgvrager: 360°-tour
Hilda Smets (°1936) [1] is weduwe en woont thuis, maar … is dat wel verstandig? Door middel van observatie van (de inrichting van) haar woning en het verzamelen van informatie over HIlda maakt de leerling/cursist/student een …
Interactieve oefening (36)Leerkracht -
13 tips om je klas in te richten voor betere differentiatie
Schoolmaker en lager onderwijsexpert An Kennes helpt scholen op weg naar een prikkelarme en gezellige klasinrichting om zo beter te kunnen werken aan differentiatie. Wat hebben we nodig in een klas om zoveel mogelijk aan de behoeftes van …
Artikel (76)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Casussen als werkvorm in gezondheidswetenschappen
In dit artikel vind je informatie over het gebruik van casussen als werkvormen in gezondheidswetenschappelijke studierichtingen. Casussen kan je gebruiken om leerinhoud te
illustreren. Je kan ze ook als inzetten als werkvorm om leerinhouden te …Artikel (33)Leerkracht -
Poëzie in de klas: Werkvormen
Poëzie, veel leerlingen associëren het met saaie rijmschema’s en teksten waar ze niets van verstaan. In dit artikel worden enkele werkvormen die je kan gebruiken in de klas besproken.
Artikel (52)Student (lerarenopleiding) -
Schrijfmotoriek in de klas: Tips bij problemen
In deze brochure van Sig vzw worden verschillende onderdelen van de schrijfmotoriek onder de loep genomen, van pengreep en zithouding tot de schrijfbewegingen en de psychomotorische basisvoorwaarden.
Bij elk onderdeel wordt er bekeken wat er fout …
Artikel (38)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Autismevriendelijke speeltijd
Een brochure met tips om de speeltijd autismevriendelijker te maken.
Artikel (32)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Juf, ik moet pipi doen: Tip van je collega
Wat te doen als leerlingen tijdens de les naar het toilet willen? Mogen ze altijd gaan? Of heb je schrik dat ze ervan profiteren?
Dit artikel verzamelt enkele tips en getuigenissen uit het onderwijsveld.
Artikel (36)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Blokken zonder brokken: Vier slimme strategieën om beter te studeren
Hoe studeren moet en niet moet. Dat behandelt dit artikel op het blog van blogcollectief Onderzoek Onderwijs. Naast waarschuwen voor vaak voorkomende ineffectieve studiemethoden krijg je studietips voor manieren die wél werken.
Het artikel is …
Artikel (31)Leerkracht, ICT-coördinator, …