-
Aan de slag met contractwerk, hoekenwerk en differentiatie
Hoe laat je leerlingen zelfstandig werken aan een aantal taken waarbij je kan differentiëren en remediëren?
In de klas van Yannice gebruiken ze een werkvorm onder de naam Maatjeswerk. Het is een combinatie van contractwerk, …
Beeld (104)Leerkracht -
Het M&M-spel: Kennismaking
Elke leerling neemt een M&M en beantwoordt de vraag die bij de gekozen kleur hoort.
Beeld (87)Leerkracht -
Taal en spelling inoefenen: Help de dierentuin
De dieren in de dierentuin zijn ontsnapt. Door opdrachten op te lossen, kun je de ontsnapte dieren terug naar hun kooi brengen.
Je oefent op:
- onderwerp en persoonsvorm aanduiden in een zin,
- werkwoordspelling,
- woorden met open en gesloten …
Interactieve oefening (42)Leerkracht -
Gekleurde krantenpiet: Knutselactiviteit
'De Kleurenpiet van Sinterklaas komt in ons land,
het staat (bijna) in de krant!
Met nietmachine, krant en Aquatint,
maak je snel een krantenpiet of Sint.'Kijk hier voor de werkwijze en voor het sjabloon.
Beeld (38)Andere functie -
Tippi redt de big five: Digitale escaperoom
In deze digitale escaperoom kom je meer te weten over de dieren van de big five. De dieren van de big five zijn ontvoerd door stropers. Jouw missie bestaat erin om de dieren samen met Tippi te bevrijden en terug naar het Krugerpark te brengen. …
Interactieve oefening (10)Leerkracht -
Wie ben ik: Mindmapping
Een oefening waarbij leerlingen leren om een mindmap te maken.
De leerlingen maken eerst een lookalike van zichzelf. Van hieruit vertrekken een zestal takken. Op deze takken komen onderwerpen die de leerlingen leuk vinden, zoals eten, …
Beeld (47)Andere functie -
Zinsontleding: Mindmap
In deze overzichtelijke mindmap vind je de belangrijkste zinsdelen zoals
- het onderwerp;
- de persoonsvorm;
- het gezegde (NWG en WWG);
- het lijdend voorwerp;
- het meewerkend voorwerp.
Beeld (32)Student (lerarenopleiding) -
Stel jezelf voor met de handmethode
Leerlingen maken eerst een afdruk van hun hand. Daarna schrijven ze bij elke vinger een antwoord op de bijhorende vraag:
- Waar ben ik goed in? (duim)
- Wat wil ik bereiken? Wat is mijn doel? (wijsvinger)
- Waar heb ik een hekel aan? …
Beeld (43)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Beloningsladder
Wie kan zich aan de afspraak houden en gaat omhoog op de beloningsladder? Wie heeft het wat moeilijk en zakt er een plaatsje?
Wie in de top van de ladder geraakt, krijgt op het einde van de dag een extra beloningspunt. Maar wie onderaan …
Beeld (56)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Veilig verplaatsen in het verkeer
Hoe verplaatsen we ons veilig in het verkeer?
Leerpad met Exceltaken en interactieve oefeningen (o.a. LearningApps) over het verkeer.
- verkeersborden,
- onderdelen van de fiets,
- onderdelen van de openbare weg,
- verkeersquiz,
- veilig in het …
Interactieve oefening (42)Student (lerarenopleiding) -
Terugblikken: Herhaling leerstof
Begin de dag met een kort terugblikmomentje.
Geef de leerlingen enkele oefeningen van de leerstof van de vorige dag, de vorige week, het vorige blok en van het vorige schooljaar.Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Paard en Piet: Mozaïektekening voor de sint
Een tekening voor Sinterklaas, gebaseerd op de mozaïektechniek. Het geeft een grappig geblokt geheel, als je de blokjes inkleurt. Benieuwd wat hij ervan gaat vinden.
Klik hier voor de werkwijze en voor het eventuele sjabloon.
Beeld (25)Andere functie