16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Lees- en taalonderwijs: Inspiratiedag
In het kader van het Leesoffensief werkten Literatuur Vlaanderen en Iedereen Leest samen met negentig scholen rond twee effectieve leesbevorderende aanpakken: interactief voorlezen in het kleuter- en lager onderwijs en auteursresidenties in het …
Nascholing of activiteit -
Spelling in de spotlights: Online inspiratiesessie
We zoomen in op de pijler remediëring van de integrale aanpak bij leesproblemen.
De negatieve PIRLS-resultaten haalden volop de media. Het leesniveau van onze Vlaamse tienjarigen bereikte een dramatisch dieptepunt. Help je mee om dit aan te …
Nascholing of activiteit -
ZOOschool website Antwerpen
Op deze site van ZOO Antwerpen vind je lespakketten, verhalen, spelletjes, foto's en filmpjes om een uitstap naar ZOO Antwerpen voor te bereiden of na te bespreken in de klas.
Website -
ZOOschool website Planckendael
Op deze site van ZOO Planckendael vind je lespakketten, verhalen, foto's en filmpjes om een uitstap naar ZOO Planckendael voor te bereiden of na te bespreken in de klas.
Website -
Nieuwe reeks Boekenzoeker-webinars
Tijdens het schooljaar 2023-2024 organiseert Iedereen Leest, de organisatie achter Boekenzoeker, een derde reeks webinars. Die maken professionals en ouders wegwijs in het recente boekenaanbod voor kinderen en jongeren.
Boekenzoeker helpt kinderen en …
tot
Nascholing of activiteit -
Ontdek de boekentips van Voorleesweek 2023
De Voorleesweek, die dit jaar loopt van 18 tot 26 november, krijgt als slogan Word jij mijn voorleesbuddy?. Want iedereen - en zeker elk kind - heeft een voorleesbuddy nodig. Dat kan een ouder/grootouder/familielid of leerkracht/begeleider zijn, maar …
Aankondiging -
Hoe breng je flow in de klas?: Podcast
In deze podcast hebben we het over flow en hoe dat kan helpen om leerlingen over een langere periode te motiveren voor het vak Nederlands.
Leerkracht Steven laat zijn leerlingen van het derde middelbaar elk jaar een zelfgemaakte taalrap opnemen in de …
Audio -
Taalrobot: Werken met AI
De workshop bestaat in een versie voor derde graad lagere school, en een versie voor het secundair.
Als je een tekst schrijft samen met een taalrobot, is dat dan kunst?
Computerprogramma’s die teksten schrijven zoals ChatGPT, het nieuws staat er …
tot
Nascholing of activiteit -
Hulpmiddelen bij leesproblemen: Digitale tools en leesmethodes
Op de site vind je een overzicht van materialen die bruikbaar kunnen zijn bij (ernstige) leesproblemen:
- tekst naar spraak (apps, extensies ...);
- voorleessoftware (voor ADIBoeken);
- audioboeken (online bibliotheken);
- remediërende leesprogramma's …
Website (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Frans, Spaans, Nederlands: Drama in de klas
THEATrAAL biedt lessen drama / toneel / expressie in het Frans, Spaans of Nederlands aan, in de lagere school en in het middelbaar onderwijs. Er zijn verschillende mogelijkheden: je kan kiezen voor een losse drama workshop of een lessenreeks van …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht -
Leesscan: Krijg zicht op de sterktes en uitdagingen voor het leesonderwijs op jouw school
De leesscan is een lijst van een vijftigtal vragen die je helpt om op een snelle en eenvoudige manier zicht te krijgen op de sterktes en uitdagingen voor het leesonderwijs op jouw school.
Het resultaat wordt meteen gevisualiseerd. Op basis van je …
WebsiteLeerkracht