16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
STEMOOV: Video
This video demonstrates, using a practical example, how the STEMOOV model can be effectively applied in a teaching situation.
Translated by
VideoTeacher, ICT co-ordinator -
Circularbuilt: Circular construction
This is the homepage for Circulair Bouw with practical guide and tools to help construction teams determine their circular ambitions.
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
STEM spot: Planner
This planner helps you draw up a STEM project. This step-by-step plan focuses on the different phases of the learning process. More information can be found on the stemspot.be website.
Translated by
ImageOrganisation, company, NPO -
STEM spot: Website
This website collects information and tools to help you develop a STEM project. Are you looking for learning resources about STEM or do you need help creating a STEM project? This tool provides guidance from start to evaluation.
Translated by
WebsiteOrganisation, company, NPO -
Practice: Sketch and evaluation
This learning resource is a work and self-evaluation that can be used during technical practical lessons. The students outline what they have done and how long they have worked on the assignment. At the end of a lesson, week or project, the …
Translated by
Downloadable resource (4)Teacher, Learning mentor -
Safety icons: Quartet game
By playing a quartet game, your students will learn about safety in the hands-on lessons and become acquainted with the pictograms. During the game they are introduced to the following icons:
- safety helmet,
- safety shoes,
- protective clothing, …
Translated by
Downloadable resource (10)Teacher -
Safety and welfare: Timber sector
Working in the timber industry can be dangerous. It is essential to take safety precautions seriously to avoid accidents. Nina and Sam help to draw attention to prevention within the wood sector. Using posters and toolboxes, they set your students …
Translated by
Downloadable resource -
Wood chips
These wood sheets give you various information about the wood type:
- origin,
- usage,
- sustainability,
- mechanical and physical properties,
- identification features.
You can also order these posters for your class.
Translated by
Tangible material -
CiSTEM²: Collaboration Platform
CiSTEM² is an English-language online platform where STEM teachers from different backgrounds can collaborate on integrated STEM projects. This platform is based on the final objectives and real challenges that are interesting for the students.
Translated by
WebsiteOther function -
Starting with innovation in technical and vocational education: Inspiration guide
Do you work in a technical or vocational school and do you have an interesting innovative idea to improve the world of education and the labor market for yourself and your students?
Would you like to pour this into a project but don't know where to …
Translated by
Downloadable resource -
Repair Everywhere: Challenges
Repairing is good for the climate and the local economy. To bring the theme of repair to the attention of students, this document contains three challenges that you can organize at school or with the class.
The challenges were developed for the …Translated by
Downloadable resource (5) -
Repair café: Repairman for the class
Tips for visiting a Repair Café or a professional repairer in the area with your class. Or to possibly invite a repairer to class.
During such a visit or class discussion, students discover what volunteer or professional repairers do, but also …
Translated by
Downloadable resource