16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
Afronden van een getal: Oefeningen (2)
Met deze Bookwidgets herhalen de leerlingen het afronden tot op een eenheid en tiental.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Omtrek en oppervlakte
Via verschillende oefeningen oefen je rond de omtrek en oppervlakte van vlakke figuren.
Je lost o.a. volgende oefeningen op:
- vlakke figuren correct benoemen;
- de formules voor omtrek en oppervlakte verbinden met de juiste vlakke figuur;
- omtrek en …
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Klimaatvriendelijk reizen: Kijk- en luisteropdracht
In het filmpje van VRT NWS worden het vliegtuig, de Flixbus en de trein als transportmiddelen voor een vakantie met elkaar vergeleken. Dit kan ook aanleiding geven tot een debat rond het klimaat en thema duurzaamheid.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Metend rekenen: Oefenreeks
Aparte oefeningen in BookWidgets over grootheden en metend rekenen.
Je kan de widgets apart gebruiken of met de bijhorende planner. In het document vind je de link naar elke afzonderlijke BW.
Interactieve oefening (8)Leerkracht -
Rekenen met grootheden en tijd: Planner en oefeningenreeks
Interactieve oefeningen over rekenen met grootheden en rekenen met tijd.
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
Coördinaten in Google Maps: Oefeningen
In deze oefening passen leerlingen coördinaten toe in Google Maps:
- opzoeken van de coördinaten van bekende plaatsen (vb. van de Eiffeltoren);
- bij opgegeven coördinaten gaan zoeken welke stad/gebouw/meer/... daar ligt. …
Interactieve oefening (6)Leerkracht, ICT-coördinator -
Oppervlakteberekening (deel 4): Oefening
Je oefent op de oppervlakteberekening: omzetten van ha/a/ca in m².
Interactieve oefeningLeerkracht -
Oppervlakteberekening (deel 3): Oefening
Je oefent op de oppervlakteberekening: omzetten van ha/a/ca in m².
Interactieve oefeningLeerkracht -
Oppervlakteberekening (deel 2): Oefening
Je oefent op de oppervlakteberekening: omzetten van ha/a/ca in m².
Interactieve oefeningLeerkracht -
Oppervlakteberekening (deel 1): Oefening
Je oefent op de oppervlakteberekening: omzetten van ha/a/ca in m².
Interactieve oefeningLeerkracht -
Omzetten van breuk in procent (deel 2): Oefening
Je oefent breuken om te zetten in procenten. Ook het afronding van getallen komt hierbij ook aan bod.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Omzetten van breuk in procent (deel 1): Oefening
Je oefent breuken om te zetten in procenten. Ook het afronding van getallen komt hierbij ook aan bod.
Interactieve oefening (3)Leerkracht