16 sleutelcompetenties: informatie en lesmateriaal
16 sleutelcompetenties vormen de basis voor de nieuwe eindtermen. De eindtermen worden geformuleerd in functie van deze sleutelcompetenties en niet langer in functie van vakken of leergebieden. Hierdoor vervalt het onderscheid tussen vak-/leergebiedgebonden en vak-/leergebiedoverschrijdende onderwijsdoelen. De verbinding tussen de onderwijsdoelen en de vakken/leergebieden of vakkenclusters/leergebiedclusters gebeurt via de leerplannen op school.
Dit zijn de 16 sleutelcompetenties:
Klik op de competentie waar jij rond wil werken voor heldere informatie én specifiek lesmateriaal.
- Lichamelijke en geestelijke gezondheid;
- Nederlands;
- Andere talen;
- Digitale competenties;
- Sociaal-relationele competenties;
- Wiskunde – natuurwetenschappen – technologie – STEM;
- Burgerschap;
- Historisch bewustzijn;
- Ruimtelijk bewustzijn;
- Duurzaamheid;
- Economische en financiële competenties;
- Juridische competenties;
- Leercompetenties;
- Zelfbewustzijn;
- Ondernemingszin;
- Cultureel bewustzijn.
Volwaardig meedraaien in onze samenleving
De eindtermen voor basisgeletterdheid moeten door elke leerling individueel worden behaald. Die eindtermen moeten ervoor zorgen dat elke leerling volwaardig kan meedraaien in de samenleving. Daarnaast zijn er eindtermen die door de overgrote meerderheid van de leerlingen gehaald moeten worden, zoals de eindtermen ruimtelijk bewustzijn, Frans of wiskunde.
Ten slotte zijn er ook uitbreidingsdoelen voor Nederlands geformuleerd, bovenop de gewone eindtermen. Die uitbreidingsdoelen gelden voor een beperkte groep leerlingen die nood hebben aan meer uitdaging.
Meer duiding en informatie over de sleutelcompetenties en nieuwe eindtermen
Klasse geeft duiding bij de basisprincipes voor deze eindtermen. Op Onderwijsdoelen kan je terecht voor informatie, vragen en antwoorden over o.a. einddoelen, ontwikkelingsdoelen en basiscompetenties.
KlasCement is ook klaar voor deze nieuwe fase in ons onderwijs. Wanneer je (een deel van) de naam van de sleutelcompetentie in ons zoekvenster typt, dan verschijnt die als suggestie. Met één klik vind je zo alle leermiddelen die bij de sleutelcompetentie passen.
-
De lifehack: Schrijf-en spreekopdracht - Campus Nederlands 2
Deze taaltaak (deels gemaakt in Canva) rond de lifehack is gebaseerd op les 47. De leerlingen gaan aan de slag in verschillende fases, waarbij er wordt beoordeeld op schrijf- en spreekvaardigheid. Ook samenwerken en digitale geletterdheid komen aan …
Downloadbaar lesmateriaal (3)NieuwLeerkracht -
Taalbeschouwing: Toets
Voorbereiding van een toets taalbeschouwing, volgende items komen aan bod:
- homoniemen;
- trappen van vergelijking;
- dictee;
- ...
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Waarom lopen kinderen weg: Luisteropdracht
Luistertoets bij een fragment van Karrewiet over kinderen die thuis weglopen.
Je kan de toets gebruiken bij Taalweb 2, thema 1.
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Een leugen en twee waarheden: Schrijf- en spreekoefening
Binnen deze opdracht werken je leerlingen aan hun schrijf- en spreekvaardigheid door het schrijven van drie verhalen. Ook vind je in dit pakket een zelfevaluatierooster terug dat voorziet in een gemakkelijke en snelle correctie.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Lessen 37,38 en 40: Toets - Campus Nederlands 2
Toetsen om de leerlingen te evalueren (te toetsen) om over het werkboek Campus Nederlands 2 over de volgende lessen:
- les 37: Woordtekens correct gebruiken
- les 38: Teksten kritisch lezen
- les 40: Schooltaalwoorden
Deze toetsen komen allemaal uit deel 4 …
Downloadbaar lesmateriaal (10)Leerkracht -
Onvoltooid en voltooid tegenwoordige tijd: Toets- en oefenbundel
In deze toets- of oefenbundel wordt geoefend op de onvoltooid tegenwoordige tijd en de voltooid tegenwoordige tijd.
Downloadbaar lesmateriaal (26)Leerkracht -
Onvoltooid verleden tijd: Toets
Toets bij Les 23: De onvoltooid verleden tijd (Frappant Nederlands 2).
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Voornaamwoorden: Toets - Frappant Nederlands 2
Toets bij Les 24: Het voornaamwoord (Frappant Nederlands 2). Volgende voornaamwoorden worden gevraagd:
- persoonlijk voornaamwoord;
- wederkerend voornaamwoord;
- bijvoeglijk voornaamwoord;
- aanwijzend voornaamwoord;
- vragend …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht -
Woordpakket 17 en 18: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 17 en 18 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar zitten er ook woorden uit een …
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordpakket 14 tot 16: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 14 tot en met 16 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar zitten er ook woorden …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordpakket 9 tot 11: Invuldictee - Tijd voor Taal accent 6
De leerkracht leest een tekst voor. Ondertussen vullen leerlingen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen uit woordpakket 9 tot en met 11 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar zitten er ook woorden uit …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De verdachte: Invuldictee
De leerkracht leest een tekst voor over een verdachte. Leerlingen vullen de ontbrekende woorden aan in de gatentekst.
De in te vullen woorden komen voornamelijk uit woordpakket 12 tot en met 14 van de methode Tijd voor Taal accent 6. Hier en daar …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner